Schürer, Emil [Begr.]; Harnack, Adolf von [Begr.]

Theologische Literaturzeitung: Monatsschrift für das gesamte Gebiet der Theologie und Religionswissenschaft

107.1982

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Theologische Literaturzeitung 107. Jahrgang 1982 Nr. 1

verfolgt wurde, die sich von dem Thema her eigentlich eröffnet, zeigt
sich u. a. darin, daß der Vf. die KFn (und darüber hinaus alle Be-
kenntnisaussagen) ohne Bedenken und Differenzierungen der „Meta-
sprache" zuordnen kann. Man gewinnt auch den Eindruck, daß er
deshalb die unverzichtbare und unersetzliche Funktion der traditio-
nellen Credo-Formeln - aus anderen Gründen als denen ihres satz-
haften Gehaltes oder doxologischen Charakters! - für die gegen-
wärtige und zukünftige Kirche und Christenheit nicht recht zu wür-
digen vermag. Das ist insofern erstaunlich, als dieser hintergründige
Fragepunkt in der bisherigen KF-Diskussion doch unüberhörbar an-
gesprochen wurde, wenn etwa den Verfassern und Verfechtern von
neuen KFn, kurzschlüssig und eine komplexe Wirklichkeit großzügig
vereinfachend, erklärt wurde, ihre Texte enthielten nur „Theologie",
die klassischen Credos dagegen „den Glauben". Die Lücke, die hier
offengeblieben ist, führt zu der Frage zurück, ob die Beschreibung
und Analyse des Phänomens nicht doch größere Aufmerksamkeit
verdient hätte. Hier hätte schon eine etwas tiefer schürfende
Reflexion über den „grundlegenden Anstoß" (20) wegweisend sein
können. Denn daß die Theologie K. Rahners nicht nur der „Sitz im
Leben" für dessen KF-Entwürfe ist, sondern der geistige Ort, von dem
aus die Notwendigkeit und Problematik von neuen KFn erstmals
artikuliert und begründet wurde, ist keineswegs so zufällig und nicht
weiter bedenkenswert, wie es in dem Bericht des Vf. erscheint.

Leipzig Siegfried Hübner

Gisel, Pierre: La creation. Essai sur la liberte et la necessite, l'histoire
et la loi, Phomme, le mal et Dieu. Genf: Labor et Fides 1980.
313 S. 8" = Lieux Theologiques, 2.

Jürgensen, Kurt: Die Gemeinde als Trägerin der evangelisch-
lutherischen Kirche (Luther 52, 1981 S. 33^6).

Klein, Christoph: Welcher Jesus Christus? Zum III. Art. des Augs-
burger Glaubensbekenntnisses (Kirchliche Blätter 8, 1980, Nr. 5
S. 8); Worum geht es? Zum IV. Art. des Augsburger Glaubensbe-
kenntnisses (ebd. Nr. 7 S. 8); Wie kommen wir zum Glauben? Zum
V. Art. des Augsburger Glaubensbekenntnisses (ebd. Nr. 8 S. 8);
Die Botschaft der Reformation im Augsburgischen Bekenntnis
(ebd. Nr. 10 S. 8).

Marquardt, Friedrich-Wilhelm: Immanuel ohne Zauberformeln. Die
Frage nach der Menschheit Gottes fällt auf uns (LM 19, 1980
S. 701-702).

Nossol, Alfons: Christologie und Pneumatologie (CoTh 1980, fasc.

specialis S. 103-122).
Sztafrowski, Edward: La position de l'eveque de Rome dans le College

episcopal (CoTh 50,1980 fasc. specialis S. 133-160).
Welte, Paul FL: Jesus Christus - Mittler des Heils als Befreier I

(WuA22, 1981 S. 71-76).

nal or scientific humanism is an ethic predicated on the possibility of
using the scientific method to establish an objective account of the
human good and, through the efforts of experts, to achieve it. In con-
trast, romantic humanism is committed to a subjectivist moral philo-
sophy which permits a plurality of moral outlooks born of individual
freedom. The only demands are internal consistency and sincere
resolve. Finally, liberal humanism, which Mitchell calls "the very air
we breathe," seeks to accomodate both the subjectivist and objectivist
approaches by advancing a theory which combines individual ideals
with profound general truths. Withal, Professor Mitchell's categories
are helplül, being carefülly drawn and suitably qualified so as to pro-
vide insight and understanding without lapsing into caricature.

As appealing and influential as these contemporary view points
might be, secular critics, such as Stuart Hampshire and Iris Murdock,
find them wanting, as Mitchell demonstrates. What they fail to pro-
vide is a Standard that transcends the mere preferences of individuals
and societies. These various forms of secular humanism have no
place for what Mitchell calls the traditional conscience, the persistent
scnse that there are moral Claims with deeper roots than social Utility
or individual choice. Moreover, far from providing a rationale for
rejecting any religious sanction in morality, these forms of secular
humanism, in their interaction with each other and with the traditio-
nal conscience, offer an opening to reconsider a religious foundation
for morality. That is, each approach presupposes an anthropology
and each anthropology entails a metaphysic. This is the very pattern
of religious ethics. Choosing between competing moral theories ulti-
mately involves choosing between the world-views that inform them.
In such a debate, the Christian or religious world-view should at least
have parity with other metaphysical Systems in the consideration of
reasonable people.

Professor Mitchell's argument is finally that in Western culture, in-
fluenced as it is by Christianity, a Christian metaphysic makes more
sense of the moral intuitions of the traditional conscience than the
world-views underlying the ethical alternatives of secular humanism.
While Mitchell recognizes that such an argument is rarely regarded as
conclusive, it is his modest hope that the secular critic will feel forced
to take the case seriously.

Professor Mitchell does not consider alternatives in theological
ethics, and he does not deal with certain influential figures in moral
philosophy, such as John Rawls. Nonetheless, he does capture the
perplexity of moral thinking today. The strength of the book is its
analysis and critique of the ethics of secular humanism.

Columbus, Ohio James M. Childs, Jr.

Systematische Theologie: Ethik

Mitchell, Basil: Morality: Religious and Secular. The Dilemma of
the Traditional Conscience. Oxford: Clarendon Press, 1980. IX,
168 S. gr. 8°. Lw. £ 7,50.

In this book Basil Mitchell, who is Nolloth Professor of the Philo-
sophy of Religion at Oxford, offers us a revised Version of his 1974-75
Gifford Lectures. Professor Mitchell sets out to consider whether or
not morality needs a religious sanction and what affect religious belief
might have on our understanding of morality. The investigation is not
only prompted by the need for a Christian apologetic in a secular age,
it follows from the confusion and disarray that is evident in moral
thinking today. In the conflict between rival moral theories there is
disagreement, not only in theory but even in language. As moralists
talk past one another, inhabiting difTerent worlds of moral discourse,
one witnesses the disintegration of a long-standing ethical tradition.

Mitchell analyzes this Situation by considering contemporary non-
religious theories of morality in terms ofthree basic categories. Ratio-

Beuys, Barbara: Der Mythos der heiligen Familie. Abschied von einer
historisch falschen Idylle (LM 19, 1980 S. 480-483).

Clemence, Jean: L'homme source de la morale (NRTh 113, 1981
S. 345-359).

Cooper, Eugen J.: Ethische Begründung von Autorität (WuA[M] 22,
1981 S. 13-18).

Demmer, Klaus: Deutung und Wählen. Vorbemerkungen zu einer
moraltheologischen Handlungstheorie (Gr. 62, 1981 S. 231-275).

Döbler, Hannsferdinand: Uns geht das Gewissen verloren. Die neue
Barbarei und die angeblich guten Zwecke (LM 20, 1981
S. 208-210).

Eibl-Eibesfeldt, Irenäus: Aggressionen und Aggressionstrieb - Er-
kenntnisse und Stand der Verhaltensforschung (Univ. 35, 1980
S. 723-729).

Frey, Christopher: Veränderung ist keine Illusion. Die Polarisie-
rung evangelischer Ethik überwinden (LM 20, 1981 S. 204-207).

Helm, Paul [Ed.]: Divine Commands and Morality. Oxford: Oxford
University Press 1981. V, 186 S. 8" = Oxford Readings in Philoso-
phy. £3.50.

Honecker, Martin: Die Aufgabe medizinischer Ethik und die „Ehr-
furcht vordem Leben" (Diakonie 6, 1980 S. 329-340).
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